Κυριακή 21 Ιανουαρίου 2024

Νεοπλατωνική και Ισλαμική ηθική στον Ρουμί

Να είσαι γεμάτη χαρά, αγάπη, η πιο γλυκιά μας ευτυχία είσαι εσύ,

Ιατρός επίσης για όλα τα είδη ενοχλημάτων,

Η θεραπεία για την έπαρση και την ξεροκέφαλη περηφάνεια μας

Σαν τον Πλάτωνα εδώ με τον Γαληνό, δίπλα δίπλα·


Δεν ξαφνιάζει που ο Τζελαλεντίν Μουχαμέντ Ρουμί αναφέρει ως θεραπευτές τον Πλάτωνα και τον Γαληνό. Είναι γνωστό πώς ο Πλατωνισμός και ο Νεοπλατωνισμός πέρασαν στο Ισλάμ και επηρέασαν την Ισλαμική σκέψη.

Θα συνεχίσω το νήμα από εκεί που το άφησα με την προηγούμενη ανάρτηση για την ηθική και την πολιτική στον Πλωτίνο, γιατί ακριβώς τίθεται ζήτημα ηθικής και στον περίφημο μύστη της θείας αγάπης και έκστασης, σουνίτη νομομαθή και ιδρυτή των περιστρεφόμενων δερβίσηδων, Ρουμί.


Για αυτούς σε βαθιά κοινωνία με τον Κύριό τους

Η κάθε τους πράξη είναι ορθή, σε πλήρη συμφωνία,

Εκείνος που δίνει ζωή μπορεί να σκοτώσει, πρέπει να παραβλέπουμε

Την πράξη του εκπροσώπου Του σα να ήταν δικιά του·


Για να δικαιολογήσει τη θέση του χρησιμοποιεί παραδείγματα από το Κοράνι, μεταξύ των οποίων και η δολοφονία ενός παιδιού.

Δεν είναι μόνο η ηθική και οι κανόνες που καθορίζουν το πώς συγκροτείται και λειτουργεί μια κοινωνία που σχετικοποιούνται μπροστά στις επιταγές της θρησκείας. Βαθύτερα ανθρώπινα βιώματα όπως η αγάπη σχετικοποιούνται επίσης, για να δοθεί η έμφαση στην αγάπη του Θεού: 

Η αγάπη των νεκρών δεν είναι διαρκής αγάπη

Γιατί οι νεκροί δεν έρχονται πίσω από ψηλά,

Η αγάπη των ζωντανών στην ψυχή και το αίμα σου

Κάθε στιγμή σε κάνει πιο φρέσκο και από ένα μπουμπούκι,

Φύλαξε την αγάπη για Αυτόν, αιώνια και θεϊκή,

Τον Οινοχόο με τον οίνο που διευρύνει την ψυχή!


Πόση διαφορά με τον τρόπο συγκρότησης μιας κοινωνίας που πρότεινε η δημοκρατική Αθήνα και που προτείνει ο Δυτικός πολιτισμός.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου